אמצעים להגנה על צ'קים

תשלום ותקבול באמצעות צ'קים הם עדיין מהשיטות הנפוצות ביותר בשוק, גם אם בשנים האחרונות פוחת מספר העסקאות באמצעות צ'קים באופן יחסי אל מול השימוש בכרטיסי אשראי. אחד הנושאים הקריטיים ביחס לשימוש בצ'קים הוא נושא האבטחה – אמנם גם עולם התרמיות בכרטיסי אשראי וגניבות הזהות הולך ומשתכלל, אבל זיוף צ'קים הוא לכאורה תהליך פשוט בשל היותם פשוטים לשימוש. לצורך כך נסקור כמה שיטות, הן ברמת טכנולוגיית הצ'ק עצמו והן ברמת התנהגות צרכנית ועסקית נכונה, שיכולים להקטין ככל האפשר את פרצות האבטחה הטמונות בשימוש בצ'קים.


הגנה הטבועה בצ'ק עצמו
היום קיימים פתרונות טכנולוגיים מתקדמים, רובם ברמת ייצור הצ'ק עצמו, שיכולים לצמצם את הסכנה הטמונה בזיוף צ'קים. סכנה זו באה לידי ביטוי בעיקר בזמינות ציוד צילום מתקדם שמאפשר לכאורה לשכפל כמות צ'קים מזויפים בלתי מוגבלת ולהשתמש בהם. אך יצירה של צ'ק על נייר ייחודי או הטבעה של סימנים מיוחדים על צ'קים מקוריים מקטינה את האפשרות לשכפלם בציוד שאינו מתקדם או יקר במיוחד.
•    להטביע בנייר הצ'ק סימן מים המתגלה רק בהצבה של הצ'ק מול אור חזק.
•    להוסיף על הצ'ק כיתוב בצבע מיוחד, שגם הוא מתגלה רק כאשר הצ'ק מואר באור אולטרה-סגול.
•    להשתמש בכיתוב על הצ'ק באופן שיקשה על שכפולו – בין אם מדובר בטקסט ברזולוציות שונות שלא יתמוך בצילום או בסריקה באמצעות מכונות צילום סטנדרטיות, או בהוספת טקסט שיתגלה רק בצילום.

התנהלות נכונה עם צ'קים
מעבר לאמצעים הטכנולוגיים המתקדמים, התנהלות נכונה עם צ'קים יכולה גם היא להקטין את הסכנה בשימוש בהם. כמובן שיש צורך להיות מעודכנים לגבי החידושים שפורטו להלן ולבחון היטב צ'קים שמתקבלים, בין אם מדובר בשיקופם דרך אור אולטרה-סגול או דרך מנורה חזקה. כאשר אתם מקבלים צ'קים, במיוחד כשמדובר בסכומים גבוהים, מומלץ מאוד לבדוק מול הבנק המנפיק שהצ'ק אינו גנוב או מבוטל. אם אתם מרבים להשתמש בצ'קים לצורך תשלום, וודאו שאתם מגנים על פנקס הצ'קים שלכם היטב, משום ששימוש בפנקס אמיתי יקשה מאוד על זיהוי חוסר האותנטיות של התשלום. על אובדן או גניבת פנקס צ'קים יש למהר ולהודיע לבנק לצורך ביטול הצ'קים שבו. לבסוף, כדאי מאוד לקרוא בעיון את ההוראות שעל פנקס הצ'קים, להבין את ההבדלים בין אפשרויות ההסבה והגבלות הסחירות השונות של צ'ק ולהשתמש בהן בהתאם (שימוש בקרוס או ב"למוטב בלבד" וכדומה). לבסוף, הקפדה על מילוי תקני ונכון של הצ'ק ורישום מדויק של פרטי הצ'ק שניתן בפנקס הם אמצעי יעיל ופשוט שיאפשר מעקב אחרי נכיון הצ'קים בעת הצורך.

קריאה נוספת בנושא אצלנו באתר

מלאו פרטים ונחזור אליכם בהקדם

קטגוריות מאמרים